Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 11 augusti 2016

2003 Krug

(46 % pinot noir, 29 % chardonnay, 25 % pinot meunier)

24 juni 2016 (hemma)

Det här var första gången jag smakade Krug 2003 och jag måste säga att det här är en anmärkningsvärt svag Krug. Champagnen dracks över två dagar och första dagen är den helt endimensionell. Doften är förvisso relativt trevlig men smaken känns väldigt platt, närmast livlös! Dag två vaknar den lyckligtvis till liv, men den är fortfarande inte i närheten av vad en Krug brukar leverera. Det är så klart långt ifrån en dålig champagne, men den håller definitivt inte Krug-standard. Optimisten i mig vill dock gärna tro att det finns en tydlig potential från dagens nivå, om man ger den några år i källaren! Degorgerad vintern 2014. Flaskan köpt på Systembolaget i april 2015.

Doft: Komplex, kryddig och fruktig doft med något rostade toner. Inslag av bränt gummi, jäst, gula äpplen, jordgubbar, persika och mandlar.

Smak: Frisk, torr och något fruktig smak. Efter två dygns letande hittar jag en kombination av persika och grapefrukt. Hög syra. Medellång, torr eftersmak.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2020-2025?

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar