Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 8 augusti 2016

Jacques Selosse Rosé

(chardonnay, pint noir)

24 juni 2016 (hemma)



Jacques Selosse Rosé är tveklöst bland det bästa som går att dricka och då tänker jag inte bara på champagne utan på vin i allmänhet! Den görs på chardonnay från odlarens hemby Avize och röd pinot noir från Ambonnay. Den färdiga champagnen är en kombination av fantastisk råvara och ett hantverk i världsklass av mästaren Anselme Selosse.

Den här flaskan degorgerades den 11 april 2014 och är fortfarande en ung champagne. Men samtidigt som den rimligen kommer fortsätta att utvecklas under många år framöver, är den redan så otroligt bra att det känns svårt att motivera varför man borde spara sina flaskor! Den här flaskan är dock inte riktigt lika koncentrerad i smaken som den (från samma batch) jag drack i augusti 2015. Det kan så klart handla om flaskvariation, men det kan också vara tecken på att den är på väg in i en tråkigare fas. Hur som helst, en magisk champagne! Flaskan köpt hos Leisner Wine i Köpenhamn i februari 2015.

Doft: Intensiv, komplex, jordig och oxiderad doft med inslag av körsbär, jordgubbar, citrus, mineral, jäst, röda äpplen och rosor. Underbar!

Smak: Bärig, frisk, torr, medelfyllig och något utvecklad. Det är massor av mörka körsbär i kombination med söt blodgrape och röda äppelskal. Medelhög syra. Fantastisk!

Betyg idag: 96

Sannolikt bäst: 2015-2025

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar