Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 4 september 2016

1990 La Grande Dame

(61 % pinot nor, 39 % chardonnay)

25 juli 2016 (Goldener Karpfen i Fulda)



Det är en stor upplevelse när man träffar på en vällagrad flaska av Veuve Clicquots prestigechampagne La Grande Dame! Den här flaskan hittade jag på restaurang Goldener Karpfen i Fulda i Tyskland.

Jag har tidigare konstaterat att de flesta champagner från 1990 rimligen passerat sin topp idag, men den här känns förvånansvärt pigg och bjuder fortfarande på en hög syra. Den är fantastisk idag och baserat på den här flaskan kommer den att leverera i flera år till!

Husstilen hos Veuve Clicquot definieras av en hög andel pinot noir i vinerna. Den här årgången av La Grande Dame innehåller dock något mer chardonnay än normalt.

Doft: Mogen och fruktig doft med inslag av mogna gula äpplen, torkad frukt, smör och brioche.

Smak: Utvecklad och torr smak av främst gula äpplen och persika med en lätt bitter ton av persikokärna och grapefrukt.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2014-2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar