Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 24 september 2016

1999 Clos des Goisses

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

4 augusti 2016 (hemma)



1999 var ingen stor årgång i Champagne och det märks till viss del även på den här utgåvan av Clos des Goisses. Det är en mycket bra champagne, men den når inte riktigt upp till den nivå man normalt förväntar sig av detta vin. Flaskan degorgerad i mars 2007. Dosage på 4,5 g/l. Köpt på Løgismose i Köpenhamn i januari 2014.



Doft: Utvecklad, komplex, fruktig, kryddig och något oxiderad doft. Viss fatkaraktär. Inslag av persika, kex, vanilj, bubbelgum och bränt trä.

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig smak av persika, mandlar och grapefrukt. Mycket lång, frisk och något bitter eftersmak.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2015-2022

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



3 kommentarer:

  1. I actually have a bottle of this. Do you think there is much upside at this point or would you say that it has reached its peak already? How about serving it, due to the vinosity would you go for something even bigger than the Jamesse Grand Champagne glasses, for example Bourgogne bowls? Thanks in advance.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi! It is hard to say, but based on my bottle I would guess it is quite close to reaching its peak. There is no need to rush though! If you have a good place to store it, it will keep delivering for years.

      About glasses, I would say that a nice Burgundy glass always is a better choice than your regular flute!

      Radera
    2. Mine has been kept in cool and dark since purchase in 2010 so the provenance should be fine. I guess I will not be rushing it but whenever I feel like popping it I will not hesitate. Regarding glasses I normally use the Jamesse indeed which is quite large for a Champagne glass but of course way smaller and of different shape than a Bourgogne bowl. It is just that this wine's full body and vinosity is often mentioned but I am not sure if I am ready to go the "big-ass glass" route with Champagne :)

      Radera