Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 19 september 2016

2006 Clos des Goisses

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

2 augusti 2016 (Philipponnat)

Jag måste skriva några rader om 2006 Clos des Goisses, som jag fick möjlighet att smaka i samband med ett besök på Philipponnat i augusti. Flaskan ifråga hade i och för sig öppnats redan dagen innan och det påverkade så klart min upplevelse (på ett positivt sätt), men det här är helt klart den mest utvecklade unga Clos des Goisses jag någonsin druckit! Den är givetvis fortfarande ung och lär vinna på att lagras i sisådär tiotalet år till, men den är redan otroligt bra!

Clos des Goisses är Philipponnats prestigecuvée. Den görs på druvor från den 5,5 hektar stora vingården Clos des Goisses i Mareuil-sur-Aÿ. Den muromgärdade vingården, som är belägen på en kulle, är bl a känd för sina branta sluttningar. Namnet på vingården kommer för övrigt från ordet ”Gois”, som är ett lokalt uttryck för en mycket brant sluttning.

Den här årgången har en dosage på 4,25 g/l. Jag missade tyvärr att kolla degorgeringsdatum (men gissar på våren 2015).

Dessa champagner bjöds det på vid mitt besök (Clos des Goisses 2006 längst till vänster):



Doft: Komplex, fruktig och rökig doft med inslag av rostat bröd och tobak.

Smak: Kraftfull, frisk, mycket torr och något bärig smak med toner av citrus, rostat bröd, nötter och gräddkola. Förvånansvärt utvecklad!

Betyg idag: 90(+)

Sannolikt bäst: 2022-2035

Det här är en klassisk bild av Clos des Goisses, som hänger på en av väggarna i Philipponnats provningsrum. Notera hur vingården och dess reflektion i floden skapar den perfekta formen av en flaska!



Och det här är min nytagna bild av samma objekt:


2 kommentarer:

  1. Vilket roligt sammanträffande, är ganska säker på att vi var där samtidigt då 2016. Vi var ett gäng på 4 pers från Finland. Har följt med din blogg nu ett tag redan, keep up the nice work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag tror jag kommer ihåg er! :)

      Kul att du läser. Tack för din kommentar!

      Radera