Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 8 oktober 2016

2008 Veuve Clicquot Vintage Rosé

(66 % pinot noir, 30 % chardonnay, 4 % pinot meunier)

16 augusti 2016 (Veuve Clicquots champagnebar på KaDeWe i Berlin)



Medan de båda systerhusen Moët & Chandon och Veuve Clicquot Ponsardin – båda ingår ju i ”lyxkonglomeratet” LVMH sedan länge – gör slätstrukna och massproducerade standardchampagner, som förvisso drar in enorma intäkter varje år men som samtidigt solkar varumärkena (åtminstone ur en vinnörds perspektiv), är årgångschampagnerna från respektive hus nästan alltid mycket välgjorda och långlivade viner. Veuve Clicquot Vintage Rosé 2008 är helt klart ett sådant vin! Champagnen är gjord på en blandning av 61 % pinot noir, 34 % chardonnay och 5 % pinot meunier där man tillsatt 14 % röd pinot noir från Bouzy för att uppnå den rätta färgen. Nytt för den här årgången är att en mindre del (5 %) av vinerna lagrats på ekfat. Flaskan degorgerad i mars 2015.

Det här är en fantastisk champagne – redan! Den lyckas med konststycket att vara både härligt lättsam och djup på en och samma gång! Det här kan vi så klart tacka den underbara årgångens förträfflighet, men inslaget av fatlagring bidrar rimligen också till en rundare karaktär. Fortfarande ung så klart, men ack så underbar redan idag. Hur ska man kunna hålla tassarna borta från dessa flaskor?

Doft: Doften är explosivt bärig, men samtidigt något artificiell, och kryddig. Inslag av hallongodis, jordgubbssylt, jäst, ek och kardemumma.

Smak: Smaken är koncentrerad, underbart bärig, frisk och torr. Hallon, jordgubbar och citrus. Hög årgångstypisk syra i kombination med en fyllig och närmast söt bärsmak! Lång, mycket torr eftersmak.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2020-2027 (vill nästan skriva idag, men logiken hindrar mig)



Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

 
Tillägg 2021-01-12: Druvblandningen korrigerad.

2 kommentarer:

  1. I guess it must have been a root day the previous time you visited KaDeWe :) I was actually there just last weekend. The 06 La Grande Dame surely did not suck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, La Grande Dame 2006 is a fine wine, full of potential. I will write about it soon! :)

      Radera