Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 13 november 2016

2011 David Léclapart L’Amateur

(100 % chardonnay)

24 september 2016 (kontoret)



L’Amateur är David Léclaparts enklaste champagne. Till skillnad från systervinerna L’Artiste och L’Apôtre görs den helt utan ekfat. I likhet med odlarens övriga champagner framställs den på biodynamiskt odlade druvor och helt utan dosage. Léclaparts viner är alltid baserade på en enda årgång, men officiellt är de årgångslösa. En kod – i det här fallet L.V11 – på flaskans baksida avslöjar vilken årgång det handlar om.

Trots att det är en mycket ung champagne känns den överraskande tillgänglig. Det här är tveklöst mycket bra redan idag!

Dracks vid en provning tillsammans med Bérêche Les Beaux Regards 2011 och R&L Legras Cuvée St-Vincent 2000.

Doft: Mycket komplex doft med inslag av gröna äpplen, bakpulver, päron, jäst, ljust bröd, citron, nytvättad tvätt och honung.

Smak: Mycket torr och frisk smak av omogna äpplen, citron och lite honung med en lätt bitter ton av citrusskal.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2020-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar