Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 30 november 2016

Charles Heidsieck Brut Réserve

(40 % chardonnay, 40 % pinot noir, 20 % pinot meunier)

14 oktober 2016 (hemma)

Charles Heidsiecks Brut Réserve är en väldigt ambitiös standardchampagne. Den görs med hjälp av en relativt hög andel reservviner, reservviner som dessutom lagrats betydligt längre än vad som är brukligt. Och just nu har den 2008 som basårgång!



Den här utgåvan består till 60 procent av den underbara årgången 2008 och till 40 procent av reservviner med en genomsnittlig ålder av tio år (i förhållande till basårgången). Flaskan blev degorgerad 2016, vilket innebär att den fick ungefär sju års lagring på jästfällningen. Det är helt klart länge för att vara en instegschampagne men även i jämförelse med många årgångschampagner.

Flaskan dricks över tre dagar och champagnen håller ihop riktigt bra, men lyfter å andra sidan inte heller nämnvärt av de extra dagarna i öppnad flaska. Det är helt klart en mycket bra standardchampagne, men den är fortfarande ung. Den behöver sannolikt fem års ytterligare lagring för att nå sin potential. Det är dessutom högst rimligt att den här upplagan har längre lagringspotential än vanligt!

Champagnen finns tillgänglig via Systembolagets beställningssortiment. Den svenska importören har tyvärr tryckt upp priset ganska rejält, jämfört med vad den kostar i Frankrike, men även för 459 kr är den faktiskt prisvärd i jämförelse med andra storhuschampagner!

Doft: Komplex, fruktig och kryddig doft med inslag av nykokt pasta, jäst, kex, clementin, kanel och äppelkaka.

Smak: Frisk, torr och något fruktig. Fortfarande ung! Röda vinbär, äpplen, citron, citronskal, vit persika och hasselnötter. Hög syra. Dag två och tre blir smaken fylligare, något mer utvecklad och med lite mer frukt.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2021-2027

Tidigare intryck av denna champagne:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar