Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 28 november 2016

Krug Private Cuvée

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

13 oktober 2016 (Grand i Lund)

Private Cuvée är föregångaren till Grande Cuvée, Krugs nuvarande årgångslösa champagne. Grande Cuvée började säljas 1978, vilket innebär att den här flaskan, av okänd ålder, var minst lika gammal som så. Basårgången var gissningsvis från sent 60- eller tidigt 70-tal men kan mycket väl ha varit ännu äldre.

En gång om året plockar Grand Hotel i Lund fram ett gäng gamla flaskor från sin imponerande vinkällare som de sedan säljer glasvis till relativt rimliga priser. Och den här gången, en torsdagskväll i oktober, hade de den goda smaken att även ha med en champagne. Och inte vilken champagne som helst, utan den smått legendariska Krug Private Cuvée! Dessutom en magnumflaska. Åldern på flaskan var alltså okänd, men det fanns ingen kolsyra kvar och färgen var mörkt, mörkt bärnstensfärgad. Den borde så klart ha druckits för en massa år sedan, men det var kul att konstatera att den fortfarande kunde bjuda på en fantastisk upplevelse. Glasutvecklingen var påtaglig.

Doft: Mogen, komplex, tydligt oxiderad och något kryddig doft med fatkaraktär och tydliga sherrytoner. Jag möts av russin, torkade aprikoser, mogna äpplen, nötter och gräddkola. Efter ungefär en timme i glaset kommer sedan de klassiska rostade Krugtonerna fram och förför med rostade nötter, kaffe, saffran och gamla böcker.

Smak: Mycket mogen, frisk, torr och sherrylik smak. Det är framförallt äpplen som samsas med mogen citron och hasselnötter. Den är lite trött och något tunn men klart njutbar!

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 1995-2005?


2 kommentarer:

  1. Fasen vad läckert! Detta påvisar rätt väl att ett vin som Krug kan stoppas undan bra länge, typ 10-15 år, och ändå vara i mycket bra skick :)
    Tack för din blogg, den inspirerar mig mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för din kommentar! En genomsnittlig Krug klarar utan tvekan minst 20 års lagring och i bra årgångar ännu längre. Just den här flaskan hade dock helt klart sett sina bästa dagar! :)

      Radera