Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 5 januari 2017

Yves Ruffin Brut

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)

Yves Ruffin är en spännande odlare med hemvist i Avenay-Val-d’Or, en premier cru-by i Vallée de la Marne strax norr om Mareuil-sur-Aÿ. Firman leds sedan 2008 av Sylvie Ruffin, som tog över verksamheten då hennes make Thierry Ruffin gick bort. Familjen Ruffin har arbetat ekologiskt och biodynamiskt ända sedan 1971, vilket gör dem till en av de allra första odlarna i Champagne att ställa om till ett hållbart jordbruk. Man äger tre hektar odlingar belägna i Avenay-Val-d’Or och i grannbyn Tauxières-Mutry, planterade med chardonnay (60 %) och pinot noir (40 %). I praktiken använder man dock endast druvor från två hektar, eftersom man säljer de druvor som kommer från de odlingslotter som är placerade i utkanten av odlingarna och som ligger närmast de grannar som brukar sin jord konventionellt (läs: använder kemiska bekämpningsmedel). Dessa druvor säljs till Bollinger och Duval-Leroy. Samtliga champagner vinifieras på fat. Man använder dels traditionella begagnade ekfat, men även gamla akaciafat. Vinerna fatlagras i sex till åtta månader (beroende på årgång) och samtliga genomgår malolaktisk jäsning. Till skillnad mot de flesta ekologiska producenter filtrerar Sylvie Ruffin sina viner. Reservvinerna lagras i en solera som startades år 2000. Sortimentet består av fem champagner: de årgångslösa Brut, Extra-Brut och Demi-Sec samt årgångschampagnerna Cuvée Précieuse och Cuvée Thierry Ruffin.



Brut är odlarens enklaste champagne. Fördelningen mellan pinot noir och chardonnay i champagnen verkar variera en del från år till år. Den här utgåvan är klart pinotdominerad (80 %). Baserad på årgångarna 2011 och 2010. Degorgerad den 11 maj 2014. Dosage på 8 g/l.

Om man utgår från tesen att nivån på instegschampagnen definierar den generella kvalitetsnivån hos producenten, så är det här en odlare man ska vara uppmärksam på! För det här är en mycket bra standardchampagne.

Doft: Något utvecklad, med inslag av gröna äpplen, ljust bröd och mineral.

Smak: Frisk och torr med en koncentrerad fruktighet.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2020-2023

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar