Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 februari 2017

2008 Marguet Vintage

(62 % pinot noir, 38 % chardonnay)

8 december 2016 (hemma)



Egentligen är det vansinnigt att dricka dessa 2008:or redan nu, för de har genomgående en lång framtid och kommer att utvecklas till betydligt större viner än vad de är idag. Men man är ju nyfiken! Och de smakar dessutom så bra redan idag. Marguets 2008:a är givetvis inget undantag – från någon av dessa punkter – även om jag upplever att potentialen inte är lika påtaglig här som i många andra champagner från årgången.

Den är gjord på druvor från Ambonnay och Bouzy och delvis fatlagrad. Degorgerad i september 2013. Dosage på 4 g/l. Flaskan köpt vid ett besök hos Marguet i oktober 2014.

Doft: Utvecklad och nötig. Inslag av ek, jäst, röda äpplen och röda päron.

Smak: Mycket frisk, mycket torr och något eldig. Gula äpplen, gula plommon, citron och citrusskal. Hög syra. Fortfarande ung

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2021-2027

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):



4 kommentarer:

  1. Hej!

    Först och främst vill jag berömma dig och bloggen. Riktigt roligt att du håller champagnefanan högt :)

    Sedan har jag en fundering. Jag har ett tydligt fokus, trots att det slinker ner mycket annat också, och det är champagne från 2008. Har du några favoriter? (Som det går att få tag på)

    Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per!

      Tack! Kul att du läser! :)

      Jag brukar säga att man ska köpa alla 2008:or man ser! Årgången är fantastisk och har en väldigt hög lägstanivå. "Problemet" just nu är att merparten av champagnerna fortfarande är för unga och det är därmed svårt att bedöma och jämföra dem fullt ut. De förmodat allra bästa har ju dessutom inte ens släppts än! Allt det där visste du säkert redan, men det är ändå värt att poängtera. Min favorit just nu, och som fortfarande är lättillgänglig, är Veuve Clicquot Rosé! Men även Louis Roederer Vintage och Louis Roederer Rosé är underbara champagner, som inte är omöjliga att hitta om man letar lite!

      Vilka är dina egna favoriter?

      /Martin

      Radera
    2. Självklart!

      Haha, ja det är ju det som är problemet. Man kan köpa allt :)

      Precis min åsikt också, jag har provat en del 08:or men har i ärlighetens namn inte "vågat" prova vissa. Tänker att jag inte behöver ha så bråttom.

      Av det som jag provat är min klara favorit LR Rosé 08, provade den samtidigt som Cristal 06 och då fick faktiskt Cristal pisk. Självklart blir ju den bättre med tiden men Rosén var något i hästväg. Vilmart GC 08 var också super, så bra att jag köpte en låda CdC 08 oprovat. I jämförelse med tidigare årgångar var också Palmer 08 riktigt bra. Men som sagt, allt jag provat har varit bra, men väntar på de att de riktiga ässen ska släppas/blomma ut.

      Veuve C Rosé har jag faktiskt aldrig provat - ska kolla upp den.

      Stort tack för svar!

      /Per

      Radera
    3. Ja, Vilmart är också en fantastisk producent! Grand Cellier d'Or 2008 var fantastisk redan från starten, fast jag tror man ska vänta med att dricka sina Cœur de Cuvée 2008. Men den är garanterat ett bra köp! Palmer 2008 är väldigt mycket vin för de pengarna.

      Radera