Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 11 mars 2017

1990 Salon

(100 % chardonnay)

31 december 2016 (hemma)



En utvecklad Salon är tveklöst något av det bästa man kan uppleva i hela vinvärlden. Kommer champagnen ifråga dessutom från den stora årgången 1990 höjs förväntningarna ytterligare. Har man sedan vårdat flaskan ömt i över ett decennium sedan inköp, i väntan på rätt tillfälle, är så klart spänningen på topp när flaskan väl ska öppnas! Det är som upplagt för en besvikelse, med andra ord…

Första intrycket är hyggligt: Champagnen har en härligt guldgul färg men dessvärre ganska svaga bubblor. Den är klart utvecklad, för att inte säga mogen, i både doft och smak. Därefter, under kvällens gång, pendlar intrycken! Att säga att jag rycks mellan hopp och förtvivlan vore en överdrift, men champagnen böljar upp och ner (i kvalitet) och känns spretig och lite ofokuserad. Jag har svårt att avgöra om den redan har passerat sitt bäst före-datum eller om den bara är inne i en dålig fas för tillfället. Eller (mest troligt) om det här helt enkelt handlar om en relativt svag flaska. Icke desto mindre är det en underbart komplex och koncentrerad champagne!

Slutsats: Salon 1990 är en fantastisk champagne, även om just den här flaskan inte når upp till de upplevelser jag haft av andra årgångar av detta vin. Dracks tillsammans med Salon 1983 i en minivertikal. Flaskan köpt på Systembolaget i april 2006.

Doft: Mogen och komplex doft med tydliga sherrytoner. Inslag av katrinplommon, russin, mogna äpplen, aprikos och grädde.

Smak: Mogen, mycket frisk och koncentrerad. Gula äpplen, citron, honung, citrusskal och katrinplommon. Eftersmaken är lång, mycket torr och något eldig.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2010-2018?

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):

2 kommentarer:

  1. Antar att 83:an kommer snart:)

    Btw. Har du provat Pol Roger 2008 brut. Läste dina noter om 2002:an och tyckte att de var väldigt lika. Kanske aningen mer syra i 2008: an.

    Det är härligt att du har så hög frekvens på dina inlägg. Kul med en blogg som fortfarande är aktiv.

    Hade gott! /David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja, ett inlägg om 83:an kommer snart! :)

      Nej, jag har inte hunnit göra det. Men jag läste ditt inlägg!

      Tack - kul att du läser! Och kul att du också är igång igen!

      Trevlig söndag!

      Radera