Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 26 mars 2017

2011 Ridgeview Grosvenor

(100 % chardonnay)

22 januari 2017 (hemma)

Det här är ännu ett mousserande vin från den engelska producenten Ridgeview. Grosvenor görs på 100 % chardonnay och har i senare årgångar bytt namn till Blanc de Blancs.

Det är inte så komplext, har en bristande längd men en fin intensitet. Det här är faktiskt ett riktigt bra och hyfsat champagnelikt vin! Flaskan dricks över två dagar och vinner en del på det. Köpt från Systembolagets beställningssortiment i augusti 2015.

Doft: Fruktig, parfymerad och utvecklad doft med tydliga chardonnaytoner. Inslag av jäst, mango (och andra tropiska frukter), krita, honung och lite knallpulver.

Smak: Frisk, torr, fruktig, utvecklad och medelfyllig smak av mango, gula äpplen, grapefrukt och mineral. Påtaglig syra. Dagen efter har grapefrukten ersatts med citron.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2018-2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar