Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 21 mars 2017

2010 Vouette & Sorbée Fidèle

(100 % pinot noir)

12 januari 2017 (på kontoret)



Fidèle från Vouette & Sorbée är alltid en trevlig champagne och 2010:an är inget undantag. Redan när jag drack den i maj 2015 var den mycket bra! Sedan dess har den utvecklats, men jag definierar den fortfarande som ung. Doften är helt klart större än smaken idag.

Degorgerad den 13 februari 2013. Flaskan köpt på Ved Stranden 10 i Köpenhamn i maj 2015.

Doft: Komplex, nötig, brödig, något kryddig och lätt oxiderad. Inslag av fläder, hallon, tranbär, ek, honung och röda äpplen. Honungstonerna förstärks efter hand.

Smak: Mycket frisk, mycket torr och lätt oxiderad. Lime, citron, omogna äpplen och nötter.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2020-2025

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar