Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 2 april 2017

2006 Damien Hugot Millésime

(100 % chardonnay)

29 januari 2017 (hos Martin D & Emma)



Gjord på chardonnay från odlarens äldsta stockar i Cramant. Degorgerad i januari 2016. Dosage på endast 2,5 g/l.

Det här är en mycket bra champagne! Den är helt klart tillgänglig idag, på ett helt annat sätt än årgång 2008 av samma vin, men kommer givetvis att vinna på några års lagring.

Doft: Nötig, brödig och något fruktig doft med inslag av ost (massor av olika sorters ost), gula äpplen, hasselnötter, lite päron och kokos. Senare tydliga toner av yoghurt.

Smak: Frisk, torr och något fruktig smak av framförallt citrus och omogna äpplen. Efter hand även lite mandlar.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2019-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar