Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 19 juni 2017

1988 Pol Roger Rosé

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

13 april 2017 (hemma)

Till skillnad mot många andra av de stora champagnehusen gör Pol Roger ingen årgångslös roséchampagne, utan endast denna årgångsrosé. Den utgår från samma druvblandning som det vanliga årgångsvinet (Vintage), där man tillsatt ungefär 15 % röd pinot noir.

1988 var en riktigt stor årgång i Champagne, men det här är en flaska som borde druckits för 3-4 år sedan eller möjligen ännu tidigare. Idag är champagnen förvisso härligt kopparfärgad och känns fortfarande hyfsat pigg, men den är helt klart på väg ner. Den är dock fortfarande mycket, mycket bra!

Doft: Stor, mogen, kryddig och gräddig doft med tydliga sherrytoner. Inslag av jordgubbssylt, sirap och gräddkola. Senare klart rostade toner.

Smak: Mogen, mycket frisk och bärig smak av jordgubbar, röda vinbär, rabarber, hallon och citrusskal. De senare försvinner efter längre tids luftning. Medellång, torr eftersmak.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2006-2014?

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar