Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 12 juli 2017

2011 Vouette & Sorbée Fidèle

(100 % pinot noir)

4 maj 2017 (hemma)



Fidèle är förvisso Vouette & Sorbées instegsvin, men det är absolut ingen enkel champagne. Den görs på biodynamiskt odlad pinot noir från Bertrand Gautherots välskötta odlingar, får sin första jäsning på ekfat och är helt utan dosage. En kod på baksidesetiketten – i det här fallet R11 – avslöjar aktuell basårgång. Denna kompletteras med en mindre mängd reservviner från tidigare årgångar. Även om Fidèle alltså inte är någon ren årgångschampagne tycker jag det är relevant att skriva ut basvinets årgång för att kunna skilja på de olika utgåvorna! Den här flaskan blev degorgerad i januari 2014. Köpt i butiken 520 i Épernay i oktober 2014.

Så hur presterar denna utgåva? Doften är väldigt bra, men smakmässigt känns den stram och oförlöst idag. Känslan är att den behöver lagras några år till – samtidigt som den sannolikt inte kommer att bli en särskilt långlivad årgång. 2011 i ett nötskal!?

Som jag skrivit om flera gånger tidigare var 2011, med vissa undantag, ett mycket dåligt år i Champagne. Överlag tvingades man skörda tidigt och druvorna hade dålig mognadsgrad och låg syrahalt. Det var dessutom ett år där delar av Frankrike, inkl vinodlingar i Champagne, invaderades av enorma mängder nyckelpigor. I rimliga mängder kan nyckelpigan vara ett effektivt och miljövänligt vapen mot bladlöss, men i större antal kan de skapa problem. Under skörden 2011 fanns de i många fall, enligt flera samstämmiga ögonvittnen, ”överallt” och i sådana situationer är det mer eller mindre ofrånkomligt att en del av nyckelpigorna följer med ner i jäskaren och krossas tillsammans med druvorna! Utöver att det i största allmänhet kan kännas klart ofräscht med krossade insekter i druvmusten, har nyckelpigan dessutom ett särskilt sekret som innehåller s k pyraziner. Dessa pyraziner har en kraftigt besk smak och den rådande teorin är att om detta ämne hamnar i druvmusten riskerar det ge upphov till viner med väldigt ”gröna” toner (tänk grön paprika, grön/omogen frukt, gräs, etc med lätt bittra inslag). Inte minst i Bourgogne var detta ett stort problem under 2011 men även Champagne drabbades alltså. Paradoxalt nog ska det sydliga Aube, som gränsar till Bourgogne, ha klarat sig relativt bra från denna farsot.

Bertrand Gautherot har sina odlingar i Aube och borde därmed klarat sig bättre från nyckelpigorna än många uppe i Marne (norra/centrala Champagne). Men det här är första gången jag känner så här tydliga gröna toner i en champagne och det får mig direkt att tänka på de små prickiga varelserna! Är det nyckelpigornas fel lär denna Fidèle knappast bli bättre med lagring. Beror det å andra sidan ”bara” på undermåliga/omogna druvor kan man tänka sig att det kanske finns viss potential till bättring. Men baserat på den här flaskan känns det klart tveksamt!

Doft: Örtig, rökig och parfymerad doft med gröna toner. Inslag av gräs, grön paprika, honung, svarta vinbär och körsbär.

Smak: Mycket frisk, mycket torr och något bärig smak med tydligt gröna toner. Omogna bär i kombination med omogen citrus. Nyckelpigor?

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2021-2024

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar