Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 16 september 2017

Henriot Brut Souverain

(ca 50 % chardonnay, 45 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

20 juli 2017 (Café du Commerce i Biarritz)



Henriots standardcuvée är, namnet till trots, knappast suverän. Den är välgjord med fin intensitet och hygglig längd, men inte särskilt komplex. Snarare relativt endimensionell och på gränsen till slätstruken.

Druvsammansättningen varierar något från år till år, men består framförallt av chardonnay och pinot noir. Andelen reservviner uppgår till 20 %. Enligt producenten är dosagen ”mindre än 9 g/l”.

Doft: Brödig och något utvecklad. Inslag av jäst, citron, gröna äpplen, rostat bröd och lite röda bär.

Smak: Frisk, torr och aningen bitter. Citron, citronskal och äppelskal.

Betyg idag: 81

Sannolikt bäst: 2019-2023

Lite bellotaskinka kan förgylla vilken måltid som helst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar