Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 2 november 2017

2002 Bruno Paillard Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

14 augusti 2017 (hemma)



Bruno Paillards årgångschampagner – det finns ett antal olika – är genomgående mycket välgjorda viner. Denna ”vanliga” årgångs-blanc de blancs görs på chardonnay från de båda grand cru-byarna Oger och Le Mesnil-sur-Oger. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2012. Dosage på 5 g/l, d v s i praktiken extra brut även om det inte framgår av etiketten. Köpt på Systembolaget i augusti 2013.

Inspirerad av Bordeauxproducenten Château Mouton Rothschild, som varje år låter en konstnär måla etiketten till sitt vin, har även Bruno Paillard valt att låta små konstverk pryda etiketterna på sina årgångsviner. På den här flaskan syns ett motiv av den franske målaren Jean-Paul Agosti.

Det här är en fantastisk champagne! Flaskan dricks över tre dagar. Den håller ihop väl under hela perioden, men jag gillar den faktiskt bäst första dagen.

Doft: Utvecklad, parfymerad och kryddig doft med tydlig fatkaraktär. Inslag av mandelmassa, citrus, ek och mogna äpplen. Dag två och tre mattas fattonerna betydligt samtidigt som den blir brödigare och mindre parfymerad.

Smak: Utvecklad, frisk, torr, komplex och koncentrerad smak av mandelmassa, citrus och gula äpplen med viss skalbeska. Den har en härligt hög årgångstypisk syra, men känns samtidigt väldigt balanserad!

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2018-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar