Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 8 november 2017

2009 Marie-Noëlle Ledru Cuvée du Goulté

(100 % pinot noir)

20 augusti 2017 (hos Martin och Emma)



Cuvée du Goulté från Marie-Noëlle Ledru är en blanc de noirs som görs på Ledrus bästa pinot noir från hembyn Ambonnay. Goulté är för övrigt ett ord i den lokala dialekten som syftar på den första druvmusten som kommer ut från druvpressen och som är den must som anses ha högst kvalitet!

Det här är en mycket bra champagne, men i likhet med Ledrus övriga champagner behöver den tid. Idag känns den fortfarande ung.

Dracks vid en blindprovning på temat ”blanc de blancs och blanc de noirs” hemma hos mina vinvänner Martin och Emma i Simrishamn. Ett av momenten var att gissa vilken kategori som respektive champagne tillhörde. Det var ganska uppenbart att det här handlade om en blanc de noirs!

Doft: Komplex och bärig doft med inslag av lösningsmedel, bokna äpplen och körsbär. Efter hand lite brända toner och senare tydliga sherrytoner.

Smak: Mycket torr, frisk och bärig. Fortfarande ung. Bröd, äpplen, citrus, mineral och körsbär. Hög syra.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2020-2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar