Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 12 december 2017

2002 Bollinger R.D.

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

7 oktober 2017 (på kontoret)



Bollinger R.D. (récemment dégorgé eller recently disgorged) är Bollingers relativt sendegorgerade årgångschampagne. Den är i grund och botten baserad på samma vin som La Grande Année, men får längre tid på jästfällningen och lägre dosage jämfört med sitt systervin. Men jag skriver relativt sendegorgerad om R.D. eftersom flaskorna degorgeras löpande och tidigt degorgerade R.D. får inte särskilt mycket längre lagring än sent degorgerade Grande Année! Med tanke på det är det en aning uppseendeväckande att R.D. är en nästan dubbelt så dyr champagne. Men med tillräckligt bra marknadsföring och genomtänkt profilering kan man som bekant sälja det mesta... Den svenska importören Arvid Nordquist tvekar exempelvis inte att använda fraser som ”mytomspunnet vin” som fått ”exceptionellt lång lagring” när de beskriver champagnen på sin hemsida. De flesta förstår så klart att man ska ta sådant med en rejäl nypa salt och faktum kvarstår trots allt: Bollinger R.D. är i regel en fantastisk champagne! Huruvida den är tillräckligt mycket bättre än systervinet för att motivera den stora prisskillnaden är dock en annan fråga.

Den här flaskan blev degorgerad den 19 september 2013. Dosagen uppgår till 3-4 g/l. Till att börja med känns den klart återhållsam, men efter längre tids kontakt med luft blir den tydligt komplex och väldigt uttrycksfull. Det är helt klart en fantastisk champagne, men den är fortfarande mycket ung och jag bedömer potentialen som mycket stor för den som har tålamod att vänta!



Champagnen dricks i en provning tillsammans med Krug Rosé och Clos des Bergeronneau 2008. Bollingern är den champagne som har störst potential av de tre, men i dagsläget gillar jag Krugen bäst!

Flaskan köpt på Systembolaget i april 2014. Den finns fortfarande tillgänglig på samma plats, men de flaskor som säljs idag är degorgerade så sent som 2017. Det ger en potentiellt (ännu) mer komplex champagne, men kräver å andra sidan ännu längre lagring för att komma till sin rätt!

Doft: Komplex doft med inslag av bokna äpplen, lite fat, citrus och mjölkchoklad. Senare även tropisk frukt och nougat.

Smak: Torr, något utvecklad smak av äpplen, citrus och mjölkchoklad.

Betyg idag: 90(++)

Sannolikt bäst: 2021-2032


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar