Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 30 december 2017

2005 David Léclapart L’Apôtre

(inlägg 800!)

(100 % chardonnay)

9 november 2017 (hemma)



L’Apôtre är David Léclaparts finaste champagne. Den görs på druvor från vingården La Pierre St-Martin, planterad av Davids farfar 1946, och får sin första jäsning på ekfat. Precis som producentens övriga champagner framställs den utan dosage.

Generellt är 2005 en tämligen medioker årgång i Champagne. I Léclaparts fall, som dessvärre inte anger degorgeringsdatum på sina flaskor men som släpper sina champagner relativt tidigt, innebär det att den här årgången av L’Apôtre rimligen hunnit få 7-8 års lagring ”på korken” vid det här laget. Som ung är den här champagnen alltid väldigt stram, men efter tillräckligt lång lagring utvecklas i regel en fin fruktighet med ett härligt djup och komplexa toner.

Det här är en mycket, mycket bra champagne, snudd på fantastisk! Med lite tur kan den bli ännu bättre om man ger den ytterligare lagring. Flaskan dricks över två dagar och känns mer utvecklad dagen efter, men inte nödvändigtvis bättre.

Doft: Utvecklad, komplex och något fruktig doft med en aning sherrytoner och lätt rostade inslag. Dessutom inslag av mogna gula äpplen, gula päron, nougat, hasselnötter, persika och anis. Efter ett par timmars kontakt med luft uppstår klart knäckiga toner. Dag två känner jag även gräddkola.

Smak: Frisk, mycket torr och något utvecklad med tydliga sherrytoner. Gröna äpplen, päron, citron, hasselnötter, äppelskal och viss sälta. Oerhört ren och elegant!

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2018-2024

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar