Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 28 december 2017

Cattier Clos du Moulin

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

5 november 2017 (hemma)



Cattiers Clos du Moulin görs på druvor från den 2,2 hektar stora vingården med samma namn. Den baseras alltid på tre årgångar, i det här fallet 2005, 2006 och 2007. Dosage på 10 g/l. Flaskan köpt på Systembolaget (beställningssortimentet) i september 2017. Det verkar för närvarande vara – åtminstone var det så i september när jag beställde – slumpmässigt om man får den här årgångsmixen eller om det blir 2006/2007/2008. Den senare bör ha större potential, men behöver sannolikt också lite längre lagring för att komma till sin rätt.

Det här är en oerhört insmickrande och lättdrucken champagne, men som samtidigt bjuder på härlig komplexitet och fin koncentration. Den är mycket trevlig idag, men vinner sannolikt på några års ytterligare lagring!

Doft: Utvecklad, fruktig och parfymerad doft med inslag av krusbär, röda och svarta vinbär, rabarber, päron och ljust bröd. Senare även tydliga toner av digestivekex.

Smak: Fruktig och något utvecklad; torr men med en tydlig dosage. Efter en stund i glaset blir den härligt koncentrerad! Päron, gröna äpplen, krusbär, vinbär och äppelskal. Senare även digestivekex och lakrits. Medelhög syra.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2020-2026

Tidigare intryck av Clos du Moulin:
2015-04-11: 84(+)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar