Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 16 december 2017

Jean-Pol Hautbois Grande Réserve

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

13 oktober 2017 (Bloom in the Park och Embassy i Malmö)



Jean-Pol Hautbois håller till i byn Pévy i Massif de Saint-Thierry, ett område som ligger nordväst om Reims. Han skapade sitt champagnemärke 1976 och idag är även två av hans barn, Sandrine och Fabien, delaktiga i verksamheten. Man äger sex hektar, odlade med pinot meunier (55 %), pinot noir (25 %) och chardonnay (20 %). Firman har den något ovanliga beteckningen ND, négociant distributeur, vilket innebär att de säljer champagne under egen etikett, men att vinerna produceras av någon annan. Sortimentet består i dagsläget av fem olika cuvéer.

Grande Réserve är en blandning av chardonnay och pinot noir som buteljeras med låg dosage (extra brut). Jag dricker den först som aperitif innan en femrätters middag på trevliga Bloom in the Park i Malmö. Några timmar senare möter jag den igen, på baren Embassy of Sagrantinia i samma stad. Jag upplever den som väldigt trevlig och lättdrucken, utan att vara överdrivet komplex. Två veckor senare besöker jag Embassy på nytt och får i mig ytterligare ett par glas, men då känns den klart slätstruken och inte alls särkilt spännande. Betyget nedan är ett upplevt genomsnitt av dessa tre tillfällen.

Doft: Fruktig och något utvecklad. Inslag av päron, äpplen, mineral, citrus och honung.

Smak: Fruktig, frisk och mycket torr. Framförallt gröna äpplen och citrus. Relativt hög syra.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2020-2023


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar