Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 13 januari 2018

2012 Palmer & Co Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

30 november 2017 (på kontoret)



I samband med årets julfest på kontoret anordnade jag en champagneprovning för mina kollegor. Då valde jag att ta med den här champagnen samt Pol Roger Vintage 2008 och Henri Giraud Fût de Chêne MV09. Tanken var att välja tre champagner med olika karaktär samtidigt som det skulle finnas en tydlig kvalitetsskillnad mellan de tre flaskorna, à la ”bra”, ”bättre”, ”bäst”. Min personliga åsikt var i alla fall att det handlade om tre champagner på tre tydligt olika nivåer, men intressant nog hade alla tre sina förespråkare bland mina kollegor! Alla som var med fick rangordna de tre vinerna och Palmer & Co, som är en mycket lovande champagne men som jag ändå tycker är klart enklast av de tre, fick tre bäströster (förstaplatser) av 29. Den blev därmed, som väntat, klar trea i provningen.

Palmer & Co Blanc de Blancs 2012 är helt klart ung idag men bjuder ändå på en mycket trevlig upplevelse. 2012 är en fantastisk årgång i Champagne och även ”enklare” champagner som Palmer & Co bör utvecklas väl om man ger dem några års lagring (gärna åtminstone fem år i det här fallet)! Betyget 87 är aningen generöst. Flaskan köpt på Systembolaget några dagar innan provningen.

Doft: Fruktig, brödig och något utvecklad. Inslag av gummi, gula äpplen, gula päron, citrus, sten, kex och honung.

Smak: Fruktig, frisk och torr. Främst äpplen, citron och en aning citrusskal.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2022-2027

Mina intryck av tidigare årgångar av Palmer & Co Blanc de Blancs:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar