Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 18 januari 2018

2012 Paul Bara Special Club Rosé

(71 % pinot noir, 29 % chardonnay)

2 december 2017 (på kontoret)



Paul Bara är tveklöst en av Champagnes främsta pinot noir-odlare. Man är även en stolt representant för Club Trésors de Champagne, sammanslagningen av odlare bakom Special Club-flaskorna, och den enda producenten som gör en Special Club Rosé.

2012 är en underbar årgång och det märks även i denna champagne. Den är så klart ung men redan oerhört uttrycksfull och mycket, mycket bra. Den kommer att bli fantastisk om man ger den några års lagring! Flaskan degorgerad i november 2016. Köpt på Systembolaget (beställningssortimentet).

Champagnen dracks vid en Paul Bara-provning tillsammans med Special Club 2006 och Annonciade 2005. Det var tre unga champagner som alla presterade riktigt bra! Vi var inte helt eniga i gruppen, men personligen tyckte jag att rosén var bäst denna dag.

Doft: Bärig och relativt kraftull doft med inslag av tuttifrutti, smultron, hallon, röda äpplen, jäst och lime.

Smak: Mycket frisk, torr och bärig smak av hallonsoda, röda äpplen, citrus, jordgubbar och röda vinbär. Hög syra.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2022-2032


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar