Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 4 januari 2018

Marie-Noëlle Ledru Extra-Brut

(85 % pinot noir, 15 % chardonnay)

18 november 2017 (hos Mattias & Helen i Göteborg)



Bara några korta rader om Marie-Noëlle Ledrus Extra-Brut: Jag fick den serverad blint hemma hos vinvänner i Göteborg (tack, Henrik!) och kände direkt på doften att det var Ledru i glaset!

Extra-Brut är den mer ambitiösa av odlarens båda instegsviner. Till skillnad mot systervinet Brut, som i grund och botten är samma vin, får den ligga ett år längre på jästfällningen och får dessutom, som namnet antyder, en lägre dosage.

Den här flaskan blev förmodligen degorgerad 2014 och är därmed sannolikt baserad på årgångarna 2010, 2009 och 2008. Den är mycket bra, men i likhet med Ledrus övriga viner behöver den tid och känns följaktligen fortfarande ung.

Doft: Komplex, brödig och något utvecklad. Inslag av jäst, äpplen, smör och honung.

Smak: Komplex och mycket torr. Något utvecklad, men fortfarande ung. Gröna äpplen, mineral (i brist på tydligare alternativ) och citrus.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2020-2025

Mattias och Helen bjöd för övrigt på dessa fina ostar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar