Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 19 mars 2018

1988 Dom Pérignon Œnothèque

(55 % chardonnay, 45 % pinot noir)

31 december 2017 (hemma)



Numera kallas sendegorgerade flaskor av Dom Pérignon för P2 eller P3 (beroende på hur sent degorgerade de är). Tidigare hette de Œnothèque. Den här 88:an, som blev degorgerad 2002, köpte jag på Systembolaget i december 2006. Det som utmärker den här utgåvan jämfört med den ursprungliga degorgeringen – utöver den sobert svarta etiketten – är en extra låg dosage. Exakt hur låg den är vet jag inte, men uppgifter på nätet indikerar ”mindre än 5 g/l”. Det innebär att den är i nivå med (eller lägre än) de senaste årgångarna av Dom Pérignon, där dosagen uppgår till 5 g/l.

Det här är en fantastisk champagne! Den är fortfarande väldigt pigg, men är sannolikt på väg ner idag och borde ha druckits för några år sedan. Men det är alltid en fröjd att dricka en mogen flaska Dom Pérignon och denna flaska, från det stora året 1988, är inget undantag!

Doft: Utvecklad och fantastiskt komplex doft med härligt rostade toner. Inslag av kolasås, gräddkola, bokna äpplen, hjortron, rostat bröd, jordgubbar, rostade hasselnötter och kex. Mycket senare även brynt smör och lakrits.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr. Efter hand något eldig. Röda äpplen, gräddkola, apelsin och lite grapefrukt. Påtaglig syra.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2009-2016



Mina intryck av andra årgångar av Dom Pérignon:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar