Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 31 mars 2018

1995 Henriot Cuvée des Enchanteleurs

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir(?))

13 januari 2018 (hemma)



Henriots prestigevin levererar allt som oftast en storslagen upplevelse och en så pass bra årgång som 1995 ska inte innebära något undantag. Men även riktigt bra champagner tenderar ju att ha ett bäst före-datum (möjligen med undantag för Salon 2002 på magnum…) och det är inte självklart att en sådan här flaska fortfarande presterar på topp. Framförallt inte när man köpt den på auktion och inte vet hur den förvarats under årens gång. En perfekt flaska hade säkert levererat annorlunda, men den här buteljen visar sig ha sett sina bästa dagar. Att säga att champagnen sjunger på sista versen vore förvisso en överdrift, men den har få, ganska klena bubblor och har tveklöst haft en piggare framtoning än vad den visar idag. Det är dock fortfarande en fantastisk champagne!

Doft: Mogen, komplex och något rökig doft med fatkaraktär och sherrytoner. Inslag av ek, lite jäst, bokna äpplen, russin, gräddkola, brioche och hasselnötter. Senare uppstår något jordiga toner med inslag av svamp och kokos.

Smak: Utvecklad, frisk och koncentrerad smak av röda äpplen, citron, mandlar och honung. Lång, torr eftersmak.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2010-2017

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar