Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 25 april 2018

1996 Bruno Paillard Assemblage

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

17 februari 2018 (hemma)



Bruno Paillards Assemblage från 1996 är en fantastisk champagne! Det här är den femte flaskan från en låda som jag köpte på Systembolaget i november 2007. Jag har noterat viss flaskvariation under åren som gått – även om den varit på en hög nivå – och den här flaskan är inte riktigt lika vass som den förra. Degorgerad i oktober 2006.

Champagnen dricks över två dagar. Jag upplever den som något återhållsam första dagen, men den lyfter helt klart till dag två. Det är en underbar champagne, men alltså en något svagare flaska jämfört med den jag drack i augusti 2016. Den årgångstypiska syran är fortfarande väldigt närvarande, vilket sannolikt borgar för ett fortsatt långt liv!

Doft: Mogen, komplex, fruktig och något kryddig doft med inslag av mango, honungsmelon, mogna gula äpplen, kex, brynt smör, gräddkola och lakrits.

Smak: Utvecklad, frisk och torr; efter hand härligt koncentrerad. Mogna äpplen, citron, lime och melon. Viss skalbeska. Hög syra

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2016-2022

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar