Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 18 april 2018

1996 Comtes de Champagne

(100 % chardonnay)

3 februari 2018 (hemma)



Jag har i tidigare blogginlägg (se nedanstående länkar) hyllat Comtes de Champagne 1996 och utnämnt den till en stor champagne. Den här flaskan är dock mindre utvecklad och inte lika härligt koncentrerad som den jag drack för två år sedan – och därmed inte riktigt lika bra. Man får helt enkelt se det som en nyttig påminnelse om att ett vins utvecklingskurva inte alltid är helt förutsägbar och/eller att flaskvariation kan ställa till det när förväntansbilden är hög! Men det är fortfarande en fantastisk champagne som även denna gång levererar högt över den genomsnittliga skumpan, även om nivån inte är riktigt lika hög som vid tidigare tillfällen. Champagnen dricks över två dagar och blir bättre och bättre ju längre tiden går. Flaskan köpt på Systembolaget i juni 2006.

Doft: Intensiv, utvecklad och komplex doft med inslag av i första hand gummi, kakao, honung, gula äpplen och persika. Senare uppstår härligt rostade toner med inslag av rostade hasselnötter, rostad brioche och lite popcorn. Dagen efter även toner av smör.

Smak: Frisk, fruktig och något utvecklad. Citron, gula äpplen, apelsin och äppelskal. Relativt hög årgångstypisk syra. Lång, torr, något bitter och aningen eldig eftersmak.

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2020-2030

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar