Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 22 april 2018

1999 Bruno Paillard Assemblage

(42 % pinot noir, 29 % chardonnay, 29 % pinot meunier)

15 februari 2018 (hemma)



Bruno Paillards olika årgångschampagner bjuder genomgående på riktigt bra champagneupplevelser. Assemblage är den på pappret enklaste av dessa och dess sammansättning brukar variera från årgång till årgång. Denna 99:a har en någorlunda jämn fördelning mellan de tre stora druvsorterna och är gjord på druvor från 14 olika byar. Den är mycket bra, men är sannolikt på väg ner idag. Doften är fantastisk medan smaken känns något tunn. Möjligen handlar det om en svag flaska. Men champagnen dricks över tre dagar och håller faktiskt ihop väl – och lyfter t o m ett snäpp till sista dagen! Flaskan degorgerad i juli 2008. Dosage på 6 g/l. Köpt hos Leisner Wine i Köpenhamn i december 2017.

Doft: Mogen och oxiderad doft med tydliga sherrytoner. Inslag av bokna äpplen, körsbär, smör och digestivekex. Efter längre tids luftning uppstår tydligt rostade toner.

Smak: Utvecklad, frisk och mycket torr. Citron, grapefrukt, gula äpplen och gul persika.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2014-2018

Mina intryck av andra årgångar av Assemblage:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar