Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 21 april 2018

2006 Georges Laval Les Chênes

(100 % chardonnay)

10 februari 2018 (hemma)



Les Chênes är en av Vincent Lavals härliga vingårdschampagner. Den görs på ekologiskt odlad chardonnay från vingården Les Chênes, belägen i den östra delen av Lavals hemby Cumières. I likhet med odlarens övriga champagner får den sin första jäsning på ekfat. Den är dessutom framställd utan dosage. Sammanlagt gjordes det endast 890 buteljer och 59 magnumflaskor av denna champagne.

Den här hittade jag i en affär i München i januari i år. Det är första gången jag dricker en flaska från Laval som hunnit få mer än några få år på korken, så jag är mycket nyfiken på hur den ska prestera! Tyvärr finns det inget degorgeringsdatum angivet på flaskan, men givet hur lång tid Laval brukar låta denna champagne få ligga på jästfällningen skulle jag gissa att den blev degorgerad under 2010 eller 2011.

Men trots att den alltså uppskattningsvis hunnit få 7-8 års lagring efter degorgering är det här en champagne helt utan mognadstoner. Det gör mig både förvånad och aningen besviken. Tiden på korken borde hunnit skapa mer utvecklade toner än så här. Men det är under alla omständigheter en finstämd chardonnay som känns härligt naturlig och oförvanskad och samtidigt mångfasetterad och full av liv!

Doft: Komplex och något fruktig doft med inslag av äppelmos, päron, citron, jäst och kex.

Smak: Mycket torr, frisk och aningen eldig. Gröna äpplen, mineral och lite apelsinskal.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2019-2024

Mina intryck av senare årgångar av Les Chênes:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar