Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 5 maj 2013

2004 Paul Bara Special Club


(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

När: 22 mars 2013

Var: Hemma

Doft: Brödig doft med inslag av röda äpplen, nektariner, grädde och mint. Efter ett tag utvecklas markant brända toner.

Smak: Frisk, något utvecklad smak med inslag av gula äpplen och blodgrape. En del syra.

Kommentar: Förvånansvärt utvecklad, framförallt om man jämför med andra 2004:or just nu. Den nya svarta etiketten är verkligen ett lyft för Special Club-flaskan, som nu är riktigt vacker! Familjeägda Paul Bara håller till i Grand Cru-byn Bouzy och gör pinotdominerade viner med genomgående hög kvalitet. Firman drivs idag av Chantale Bara.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2015 – 2018



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar