Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 8 augusti 2014

1995 Bruno Paillard Nec Plus Ultra


(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

4 juli 2014 (hemma)

Doft: Mogen och komplex doft av torkad frukt, mogna gula äpplen, läder, bivax och gräddkola. Fatkaraktär.

Smak: Mycket frisk, komplex och utvecklad. En oxiderad stil som påminner om Selosse! Gula äpplen, persika, grapefrukt, mineral och en aning nougat. Lång eftersmak. Fatkaraktär. Mycket syra.

Kommentar: Det här var den andra årgången som släpptes av denna prestigecuvée (1990 var den första). Idén bakom var att skapa den bästa möjliga champagnen, vilket inte minst dess namn antyder. Nec plus ultra betyder nämligen inget mer där bortom eller ingenting därutöver, d v s det bästa möjliga!

Buteljerad i juli 1996, efter nio månaders lagring på små ekfat, och degorgerad i juni 2005. Dosage på 4 g/l. Totalt gjordes 9 393 flaskor.

Jag drack den här champagnen strax efter att den släppts, i januari 2007, och den var helt fantastisk då. Den här flaskan är långtifrån dålig, men har inte utvecklats på det sätt man skulle önska.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2012-2015



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar