Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 18 maj 2015

Charles Ellner Cuvée de Pompadour

(40 % pinot noir, 30 % chardonnay, 30 % pinot meunier)

11 april 2015 (Malmö Vinfestival)

Doft: Något brödig och något fruktig doft. Inslag av mineral, gula äpplen och rostat bröd. Ganska karaktärslös.

Smak: Torr och något blommig smak med tydliga chardonnaytoner (trots den relativt låga andelen chardonnay i blandningen). Mineral (kalk) och äpplen.

Kommentar: Firman grundades av Charles Emile Ellner i slutet av 1800-talet men det var inte förrän 1972 man fick husstatus. Idag producerar det familjeägda bolaget i Épernay en miljon flaskor champagne om året. Man äger 54 hektar odlingar i 15 byar och druvorna från dessa marker täcker 70 % av det totala behovet. Resterande köps in från kontrakterade odlare. Man undviker konsekvent den malolaktiska jäsningen.

Cuvée de Pompadour är så vitt jag förstår en champagne som är speciellt framtagen för den svenska marknaden. Jag misstänker även att huset inte använder sina bästa druvor för att framställa den! Det här är nämligen en ganska enkel och slätstruken champagne.

Betyg idag: 69

Sannolikt bäst: 2017-2020



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar