Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 4 maj 2015

Louis Roederer Brut Premier

(40 % pinot noir, 40 % chardonnay, 20 % pinot meunier)

4 april 2015 (hemma)

Doft: Utvecklad, brödig och något fruktig. Rostat bröd, grädde, vanilj och äpplen. Senare lite brända toner.

Smak: Torr, mycket frisk och något utvecklad. Gröna äpplen, grädde, citrus och hasselnötter.

Kommentar: Louis Roederers standardchampagne är ett vin av hög kvalitet. Den bakomliggande orsaken till det stavas framförallt bra råvara! Till skillnad mot de övriga stora champagnehusen kommer en mycket stor andel, ca tre fjärdedelar, av de druvor man använder från egna odlingar. Och kontrollerar man marken själv är det så klart lättare att säkerställa druvornas kvalitet. Sedan sekelskiftet har bolaget dessutom börjat ställa om allt fler av sina vingårdar till ekologisk/biodynamisk odling, för att man är övertygad om att det leder till högre kvalitet. Ett led i båda dessa strategier var när man häromåret köpte 14 hektar biodynamiskt odlade marker från Leclerc Briant. Ett tecken på att druvkvalitén faktiskt blivit bättre är att man successivt kunnat sänka dosagen i standardchampagnen de senaste åren; från att ha legat kring 11-12 g/l är den nu nere på 8-9 g/l.

Sedan en tid tillbaka har både den här och årgångschampagnerna fått nya etiketter – ett klart lyft jämfört med det gamla utseendet!

Genom att knappa in koden från baksidan av flaskan på producentens hemsida får man reda på att det i det här fallet handlar om cuvée (basårgång) 2010 som buteljerades 2011 och degorgerades 2014.

Dracks som referensvin tillsammans med det amerikanska bubblet Quartet från dotterbolaget Roederer Estate.

Betyg idag: 84(+)

Sannolikt bäst: 2018-2023

Tidigare intryck av denna champagne:

2012-09-07: 83



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar