Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 10 juli 2015

1996 Belle Epoque

(ca 50 % chardonnay, 45 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

16 maj 2015 (hemma)

Doft: Mogen, komplex och lätt kryddig doft med inslag av lime, mineral, nybakat bröd, grädde och lite choklad. Senare även rostade toner med inslag av rostat bröd, gräddkola och crème brûlée.

Smak: Fantastisk, komplex, mogen, torr och framförallt mycket frisk smak. Mogna gula äpplen, mogen citrus, hasselnötter, gräddkola och ett stänk tuttifrutti. Senare även humle och lite allmän ölkaraktär. Rejäl 1996-typisk syra! Medellång eftersmak med inslag av mineral och äppelskal. I eftersmaken påminner den om Dom Pérignon.

Kommentar: Perrier-Jouëts prestigecuvée i den vackra flaskan med anemonerna är en klassisk champagne och den klassiska årgången 1996 är i en fantastisk form för tillfället!

Förra gången jag drack den här årgången var från en halvflaska, där korken inte riktigt hållit tätt och det mesta av kolsyran försvunnit. Den här gången var flaskan lyckligtvis bra – och innehållet helt underbart! Flaskan köpt på Les Terroirs du Vin i Köpenhamn i juni 2014.

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2015-2025

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar