Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 27 juli 2015

2006 Bérêche & Fils Le Cran

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

17 juni 2015 (hemma)

Doft: Fantastisk! Stor och komplex (brödig, gräddig, fruktig och bärig om vartannat) doft med fatkaraktär. Kruglik! Något oxiderad. Aprikos, brioche, rostade hasselnötter, röda bär och mineral.

Smak: Ung, elegant, mycket torr och aningen bitter smak. Mineral, en nyans av omogna päron samt vit frukt. Den känns oförlöst samtidigt som man anar något storartat under ytan! Dagen efter, efter närmare ett dygn i kylen, har den öppnat upp sig en aning och jag känner även lite körsbär.

Kommentar: Le Cran 2006 är ett väldigt vackert vin, även om det är alldeles för ungt idag. Doften påminner en del om Krug och jag känner även vissa likheter med Selosse, tack vare den oxiderade stilen. Och sämre referenspunkter kan man ju ha!

Degorgerad 18 januari 2013. Dosage på 3 g/l. Flaskan köpt av Vin & Natur, via Systembolagets privatimport.

Betyg idag: 88(++)

Sannolikt bäst: 2021-2030



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar