Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 21 juli 2015

2011 Ruppert-Leroy Fosse-Grely

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

11 juni 2015 (hemma)

Doft: Blommig doft med något brända toner. Inslag av mineral, lakrits och rostat bröd. Efter ett dygn i kylen framträder fruktiga toner (äpplen och päron) och lite gräddkola.

Smak: Mycket sluten, frisk och mycket torr. Ren och naturlig! Mineral och omogna äpplen. Dagen efter, efter ett dygn i kylskåp, har den öppnat upp sig och visar upp en mer utvecklad sida, med mer fruktiga och även något gräddiga toner.

Kommentar: Ruppert-Leroy är en nystartad liten producent som håller till i den lilla byn Essoyes i Aube, bara några få kilometer från gränsen till Bourgogne. Firman startade när Bénédicte Ruppert och hennes make Emmanuel Leroy tog över fem hektar odlingar från Bénédictes pappa, Gérard Ruppert. Gérard hyrde mark från kommunen i början av 80-talet och planterade druvor. Han jobbade ekologiskt redan från starten, men gjorde inga egna viner. När Bénédicte och Emmanuel fick möjlighet att ta över odlingarna bestämde de sig direkt för att börja göra sin egen champagne. De fortsatte att arbeta ekologiskt och har nu även gått över till ett biodynamiskt arbetsätt. Odlingarna är uppdelade på tre odlingslotter: Fosse-Grely (med pinot noir och chardonnay), Les Cogneaux (pinot noir) och Martin Fontaine (chardonnay). Från dessa odlingslotter görs det tre renodlade vingårdschampagner. Den första årgången de släppte var 2010. Eftersom verksamheten är ny och kräver stora investeringar tvingas de fortfarande sälja stora delar av sin skörd för att få ekonomin att gå ihop. De äger inte heller sina marker utan fortsätter hyra dem från kommunen.

Fosse-Grely görs alltså på pinot noir och chardonnay. Fördelningen varierar dock från år till år och den här årgången består av 80 procent pinot noir och 20 procent chardonnay. Champagnen görs helt utan dosage, vilket ger en mycket ren och naturlig smak. Den har även en mycket låg nivå av svaveldioxid, endast 15 mg/l. Fr o m årgång 2013 har Ruppert-Leroy faktiskt helt slutat med att tillsätta svavel i alla sina champagner. Emmanuel Leroy menar nämligen att syranivån i vinerna är så hög i Champagne att det är möjligt att undvika tillsats av sulfiter.

Det här är ännu ett exempel på en champagne som i dagsläget verkligen behöver dekanteras och få mycket luft för att komma till sin rätt. Första kvällen, när flaskan är nyöppnad, är den oerhört sluten; dagen efter har den blommat ut och bjuder på mer utvecklade toner. Ett ännu bättre tips är att lagra den i fem år!

Betyg idag: 78(+)

Sannolikt bäst: 2020-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar