Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 7 mars 2016

1989 Veuve Clicquot Vintage Rosé Cave Privée

(71 % pinot noir, 29 % chardonnay)

21 februari 2016 (hemma)

Serien Cave Privée består av utvalda årgångar som Veuve Clicquot sparat i sin källare, där de långlagrats under perfekta förhållanden. Det är från början samma champagner som de vanliga årgångschampagnerna, men med senare degorgeringsdatum och lägre dosage. Det som är intressant är att man även låter flaskorna få viss tid ”på korken” (perioden efter degorgering) innan man släpper dem till försäljning, vilket ökar sannolikheten för att de ska vara hyfsat drickfärdiga när de väl kommer ut på marknaden. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2008 och har en dosage på endast 4 g/l. Trots ovanstående förutsättningar och att det idag hunnit gå ytterligare några år sedan flaskan släpptes till försäljning känns den förvånansvärt ung! Det är en fantastisk champagne och det är ganska häftigt att ett så pass varmt år som 1989 kunnat ge en så långlivad champagne, trots att det ”bara” handlar om en vanlig årgångchampagne och inte om husets prestigecuvée!

Champagnen kan alltså fortsätta att utvecklas, för den som har ytterligare tålamod, men jag tror inte den blir särskilt mycket bättre än vad den är idag.

Doft: Komplex, bärig och kryddig doft med rostade toner. Inslag av jordgubbar, hallon, croissant, apelsinmarmelad och kex. Senare även rosor, tobak och kokos.

Smak: Frisk, torr och komplex. Den är utvecklad men samtidigt förvånansvärt ung och vital! Jag känner blodapelsin, apelsinskal, hallon, ananas och lite smörkola. Hög syra!

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2017-2022



2 kommentarer:

  1. Gillar denna starkt men håller 1990 Cave Privée (ej rosé) som en av mina topp fem champagner jag provat. Som att dricka honung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en härlig champagne! Den har jag tyvärr inte druckit.

      Radera