Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 25 mars 2016

2009 Vouette & Sorbée Fidèle

(100 % pinot noir)

10 mars 2016 (hemma)

Den här champagnen har utvecklats fint sedan jag drack den för två år sedan. Idag är den riktigt bra!

Fidèle görs på biodynamiskt odlad pinot noir från Betrand Gautherots välskötta odlingar nere i Aube. Den är jäst på ekfat och görs helt utan dosage. R09 på baksidan avslöjar att det handlar om årgång 2009 i det här fallet. Degorgerad den 6 april 2012. Flaskan köpt på Ved Stranden 10 i Köpenhamn i april 2014.

Doft: Utvecklad och bärig doft. Tydligt oxiderad. Efter hand rostade toner. Det är massor av (framförallt gröna) äpplen samt jäst, aprikos, smultron och skumbananer.

Smak: Toktorr och frisk smak av äpplen, mineral och citrus. En mycket ren champagne!

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2020-2024

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar