Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 31 mars 2016

2011 Vouette & Sorbée Blanc d’Argile

(100 % chardonnay)

13 mars 2016 (hemma)

Bertrand Gautherot fick chardonnaysticklingar från Anselme Selosse i Avize och Vincent Dauvissat i Chablis – och sämre hjälp kan man ju få – som han planterade så sent som år 2000 i vingården Biaunes. Här, i hembyn Buxières-sur-Arce nere i Aube, är annars pinot noir den klart dominerande druvan. Trots rankornas ringa ålder lyckas Gautherot, tack vare hård beskärning och extremt små skördeuttag, skapa en imponerande champagne från dessa druvor! I likhet med övriga champagner från Vouette & Sorbée är den fatjäst och gjord helt utan dosage. I det här inlägget från 2014 skriver jag lite mer om hur Bertrand Gautherot arbetar.

Den här flaskan degorgerades den 6 november 2013. Det är svårt att säga hur långlivad den kommer att bli eller hur mycket bättre den kan bli med några års lagring (utvecklas lär den göra, den är ju fortfarande väldigt ung), men hade alla 2011:or från Champagne smakat så här bra hade snacket om en dålig årgång varit både överdrivet och gravt felaktigt!

Doft: Kraftfull, komplex, parfymerad och något kryddig doft med rostade toner. Inslag av hasselnötter, örter, honung, citron och mineral.

Smak: Mycket frisk, torr, fruktig och medelfyllig smak av omogen citron, surdegsbröd, persika och mineral.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2020-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar