Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 15 augusti 2016

2009 Damien Hugot Vieilles Vignes

(100 % chardonnay)

1 juli 2016 (hemma)



Vieilles Vignes är ytterligare en årgångschampagne från Damien Hugot – även om det inte framgår av flaskan. Som namnet antyder görs den på druvor från gamla stockar – druvorna kommer från vingården Mont Aigu i Chouilly och från Cramant – men till skillnad från ”den vanliga” årgångschampagnen fatlagras denna (sex månader på gamla bourgognefat). Dosage på 3,5 g/l. Degorgerad den 1 november 2015.

Jag drack denna dagen efter jag drack Millésime 2008 och det är en slående skillnad mellan vinerna. Medan 2008:an kändes väldigt ung är den här betydligt mer tillgänglig i dagsläget. Det beror delvis på skillnaden mellan årgångarna – champagner från den varma årgången 2009 är generellt mer tillgängliga i unga år än de syrliga 2008:orna. Men sannolikt spelar även fatlagringen in, som tenderar ge champagnen en ”rundare” smak. Den kommer med stor säkerhet vinna på ytterligare lagring, men jag tycker den är mycket bra redan idag. Doften är riktigt härlig!

Doft: Fruktig, parfymerad och något kryddig doft med viss fatkaraktär. Inslag av aprikos, mineral, äpplen och citrus.

Smak: Frisk och mycket torr smak av konserverade persikohalvor, äpplen och grapefrukt. Hög syra.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2020-2025



I vanlig ordning väljer Damien Hugot att lyfta fram en av de viktigaste exportmarknaderna, den här gången Japan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar