Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 5 oktober 2016

2004 Veuve Clicquot Vintage

(62 % pinot noir, 30 % chardonnay, 8 % pinot meunier)

16 augusti 2016 (Veuve Clicquots champagnebar på KaDeWe i Berlin)



Den här är riktigt bra idag! Jag var uppenbarligen oerhört snål när jag satte betyg på den här champagnen när jag drack den för tre och ett halvt år sedan (se nedan) – för övrigt på samma ställe som nu – men det är alltid skönt när man får en andra chans! Den här flaskan, som blev degorgerad i november 2014, har förvisso fått längre tid på jästfällningen och det bidrar så klart till en ökad komplexitet. I likhet med de flesta 2004:or är den dock fortfarande relativt ung och kommer att fortsätta utvecklas under flera år framöver.

Veuve Clicquots årgångschampagner släpps inte lika ofta som tidigare. 2004 var den 64:e årgångscuvéen sedan starten och för närvarande är det (den stora årgången) 2008 som finns till salu.

Doft: Utvecklad, komplex och brödig doft med härligt rostade toner. Inslag av äppelkaka, hasselnötter, brioche, honung, yoghurt och röda bär.

Smak: Torr, frisk, fruktig och något utvecklad. Gula äpplen, röda bär och en aning citron. Lång, mycket torr eftersmak.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2019-2025

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar