Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 4 november 2016

1996 Salon

(100 % chardonnay)

3 september 2016 (hemma)

Salon 96 är redan en legendarisk champagne! När jag drack min första flaska, i augusti 2014, konstaterade jag att det här är en champagne som bör sparas så länge som möjligt. Nu, två år senare, skulle jag vilja omformulera det påståendet till att Salon 96 är en champagne som man kan spara så länge som möjligt, bara man har tålamod och fungerande lagringsmöjligheter, men som man med gott samvete kan korka upp redan nu! Den är helt klart magisk idag!

Det här var den tredje flaskan från en låda som köptes på Systembolaget i november 2007.

Doft: Mångfacetterad och fullständigt underbar! Komplex, utvecklad och fruktig doft med inslag av jäst, petroleum, lemoncurd, persika, mango, honungsmelon, gula äpplen, rostat bröd, ingefära och kaffe.

Smak: Mycket frisk, torr och något utvecklad. Persika, citron, mango och honungsmelon. Hög årgångstypisk syra. Mycket lång och något eldig eftersmak av persika, persikokärna och persikoskal.

Betyg idag: 95

Sannolikt bäst: 2020-2040

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar