Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 28 december 2016

2013 Bourgeois-Diaz 3C

(46 % pinot meunier, 32 % pinot noir, 22 % chardonnay)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Det här var mitt första möte med Jérôme Bourgeois-Diaz och hans champagner. Han är en odlare från Crouttes-sur-Marne, byn i Champagnes västra utkant. Jag har kört hit från Épernay en gång för att besöka Françoise Bedel och jag kan intyga att vi är långt västerut i förhållande till de centrala delarna av Champagne! Faktum är att byn ligger närmare Paris än Reims! Här har Bourgeois-Diaz 6,5 hektar odlingar med pinot meunier (3,5 ha), pinot noir (2 ha) och chardonnay (1 ha). Vinstockarna är i genomsnitt 35 år gamla och i likhet med Bedel tillämpar han ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt. Champagnerna har genomgående en mycket låg dosage (1-4 g/l).

3C, eller Trois Cépages, är vad den heter; d v s en blandning av de tre stora champagnedruvorna. Fördelningen varierar från årgång till årgång. I det här fallet är det en meunier-dominerad blandning. Den här flaskan degorgerades den 17 mars 2016 och är till 100 % baserad på 2013 års skörd. Dosage på 3 g/l.

Champagnen känns ung och anonym i dagsläget.

Doft: Diskret, något fruktig doft med inslag av äpplen.

Smak: Mycket frisk och torr smak med få indikatorer. Gröna äpplen och mineral.

Betyg idag: 75

Sannolikt bäst: 2022-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar