Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 23 februari 2017

Diebolt-Vallois Prestige

(100 % chardonnay)

22 december 2016 (hemma)

Prestige från Diebolt-Vallois håller alltid hög klass! Etiketten är diskret märkt med 11, vilket innebär att den här flaskan blev buteljerad 2011. Basvinet till champagnen är därmed från 2010 och blandat med ekfatslagrat reservvin från tidigare årgångar. Druvorna kommer från de tre grand cru-byarna Cramant, Chouilly och Le Mesnil-sur-Oger. Dosagen uppgår till ca 7 g/l. Flaskan köpt på Systembolaget i november 2013.

Flaskan dricks över två dagar. Den är lite vresig till en början – möjligen har den lagrats lite slarvigt – men lugnar ner sig efter lång tids luftning. Allra bäst är den andra dagen. Det tyder på viss lagringspotential!

Doft: Utvecklad och fruktig. Efter ett tag tydligt rostade toner. Inslag av jäst, gummi, kalk, grapefrukt, gula äpplen och kex.

Smak: Utvecklad, fruktig, gräddig, torr och eldig; något bitter till en början. Jag känner persika, grapefrukt, apelsin, gula äpplen och mandlar. Bitterheten dämpas efter några timmars luftning.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2018-2022

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar