Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 mars 2017

1983 Salon

(100 % chardonnay)

31 december 2016 (hemma)



Champagnen är lätt grumlig – man skulle nästan kunna tro att det är ett ofiltrerat naturvin i glaset – och det är inte så mycket bubblor kvar. Den börjar dessutom kännas lite trött. Men Salon 1983 är fortfarande en fantastisk champagne! Den bjuder på underbar doft och en koncentrerad smak. Till en början upplever jag den som lite knuten, men den vinner mycket på att luftas!

Dricks sida vid sida med Salon 1990 och vinner faktiskt den duellen idag! Det här är alltså fortfarande en fantastisk champagne, men den har sannolikt passerat zenit och var nog som allra bäst för 3-4 år sedan. Flaskan köpt på Systembolaget i september 2006.

Doft: Stor, mogen, komplex, kryddig och klart oxiderad. Sourcream & onion-chips (!), hyacint, curry, gul frukt, champinjoner och hasselnötter.

Smak: Utvecklad, frisk, torr och härligt koncentrerad. Persika, aprikos, citron, citrusskal, hasselnötter och champinjoner. Lång, torr eftersmak. Till en början känns den något metallisk, men det försvinner efter hand.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2007-2014

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar