Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 19 mars 2017

2011 Vilmart Grand Cellier d’Or

(80 % chardonnay, 20 % pinot noir)

7 januari 2017 (hemma)

Grand Cellier d’Or är Vilmarts ”vanliga” årgångsvin. I likhet med prestigecuvéen Cœur de Cuvée släpps den i princip varje år och håller en påfallande jämn nivå år efter år. Det märks inte minst under generellt svaga årgångar i Champagne, exempelvis 1993 och 2001, då man lyckats väldigt bra med dessa båda viner. Och även 2011 är ett bra exempel på ett mycket svagt champagneår där Vilmart, tack vare sina välskötta odlingar, lyckas skapa ännu en fantastisk årgångschampagne!

Logiken säger ju att den här kommer att bli bättre med lagring, men varför vänta – den är fullständigt underbar redan idag! Vilmart lyckas ännu en gång glänsa i en generellt svag årgång. Flaskan köpt av Franska Vinlistan i december 2016.

Doft: Stor, komplex, bärig och utvecklad doft med inslag av citrus, jäst, smör, tranbär, jordgubbar, fat, ananas, lite honung, kardemumma, vitpeppar och hasselnötter.

Smak: Frisk, torr, koncentrerad, mycket bärig och förförande tillgänglig smak. Det är massor av röda bär i kombination med smör, hasselnötter, röda äpplen (inkl tydlig skalbeska), ingefära och en aning kanel. Hög syra. Lång, torr eftersmak.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2021-2026 (vill nästan skriva nu...)

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar